Reglementen en protocollen
Een fijn en veilig schoolklimaat
Notre Dame wil een plek zijn waar leerlingen en medewerkers zich veilig en goed voelen, waar er ruimte is voor diversiteit en iedereen zichzelf kan zijn. Waar we samen werken en leren, waar we elkaar zien, elkaar kennen en elkaar ook erkennen. Een fijne en veilige plek is belangrijk, alleen dan kunnen we immers goed samen leren en werken, en zorgen voor de meest optimale ontwikkeling van onze leerlingen. We werken continu aan het creëren en behouden van zo’n sociaal veilige omgeving. Onze school is klein en overzichtelijk, het gemeenschapsgevoel is groot. Daar zijn we trots op en dat willen we graag zo houden.
In ons sociaal veiligheidsbeleid hebben we afgesproken hoe we op school werken een een fijn en veilig schoolklimaat. Het beleid is uitgewerkt in diverse reglementen, zoals de kaderregeling gedrag (die voor iedereen op school geldt), een gedragscode voor medewerkers en een integriteitscode. Daarnaast zijn er diverse protocollen die op verzoek op te vragen zijn bij de schoolleiding.
Aanwezigheidsprotocollen
Op deze plek kunt u onze aanwezigheidsprotocollen vinden voor zowel leerlingen als ouder(s)/verzorger(s). Mocht u hier verder nog opmerkingen/vragen over hebben dan kunt u altijd contact opnemen met Inge van Doorn door een mailtje te sturen naar: i.vandoorn@notredame.nl
Digitale veiligheid en social media
Het onderwijs is in toenemende mate afhankelijk van informatie en ict. De hoeveelheid informatie, waaronder persoonsgegevens, neemt toe door onder andere ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren met ict. Het is belangrijk om informatie goed te beschermen en veilig en verantwoord met persoonsgegevens om te gaan. Als Notre Dame houden we ons aan de AVG-wetgeving. Daarnaast hebben we een eigen beleid rondom informatiebeveiliging en privacy (afgekort tot IBP), waarin we beschrijven wat we doen om de risico's tot een aanvaardbaar niveau te reduceren.
Voor leerlingen en medewerkers geldt er op Notre Dame een gedragscode voor het omgaan met ICT en sociale media.
Als Functionaris Gegevensbescherming is dhr. M. Schoonus aan Notre Dame verbonden (FG000583).
Heeft u een klacht?
Onze leerlingen hebben recht op goed onderwijs en een veilige omgeving op school. We gaan pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld actief tegen.
Maakt u zich zorgen, bent u het ergens mee oneens, heeft u een conflict of hebt u het gevoel dat de veiligheid van uw kind in het geding is? Dan vinden wij het belangrijk om het gesprek aan te gaan, zodat we er samen iets aan kunnen doen. U heeft hierin de volgende mogelijkheden:
Maak het bespreekbaar op school
Bespreek uw vraag, zorg of probleem in alle gevallen eerst op school, het liefst met de persoon waar het om gaat. Lukt dat niet, dan kunt u contact opnemen met de coach. In eerste instantie proberen we problemen op te lossen daar waar ze ontstaan. Liefst zo snel mogelijk, met inachtneming van de vereiste zorgvuldigheid en de beschikbaarheid van degenen die erbij betrokken zijn. Coaches zijn degenen tot wie leerlingen en ouders zich als eerste kunnen richten indien er sprake is van een situatie of aanleiding die tot een klacht leidt. Vaak is contact tussen ouders/verzorgers en de coach laagdrempelig, wat kan helpen om snel contact op te nemen en iets bespreekbaar te maken indien er sprake is van onvrede. Onze ervaring is dat een probleem op deze wijze meestal snel wordt opgelost.
Neem contact op met de schoolleiding
Indien bespreking met de coach niet leidt tot een bevredigende oplossing of indien het probleem of de klacht de coach zelf betreft, kan de leerling of ouder contact opnemen met de schoolleider om een afspraak te maken voor verdere bespreking. Indien ook dit niet leidt tot een goede oplossing of indien de klacht de schoolleider betreft, kunnen leerling of ouders een gesprek aanvragen met de directeur-bestuurder.
Indien een interne procedure niet tot een oplossing heeft geleid, bestaat altijd de mogelijkheid een klacht in te dienen bij een van de externe klachtencommissies. U kunt ook contact opnemen met een van de (interne of externe) vertrouwenspersonen.
Vertrouwenspersonen
Kunt u binnen school niet terecht bij de coach, schoolleider of directeur-bestuurder, dan kunt u of uw kind ook contact opnemen met één van de interne vertrouwenspersonen.
- Mischa Boom (m.boom@notredame.nl)
- Michiel Verstappen (m.verstappen@notredame.nl).
Zij bieden u een luisterend oor, gaan vertrouwelijk met de informatie om en denken met u mee in de te nemen stappen.
Heeft u een melding die u niet op school of met de interne vertrouwenspersooon van school wilt of kunt bespreken? Dan kunt u contact opnemen met onze onafhankelijke externe vertrouwenspersonen.
- Eefje van Antwerpen, telefoon 06 2863 6387, eefjevanantwerpen@vertrouwenswerk.nl
- Maarten van de Laarschot, telefoon 06 8153 8337 maartenvandelaarschot@vertrouwenswerk.nl
De eerste insteek is vaak om het gesprek met de betrokkenen op school weer aan te gaan, zodat jullie er samen uit kunnen komen. De vertrouwenspersoon kan u begeleiden in deze gesprekken. Kijk voor meer informatie op de site www.vertrouwenswerk.nl.
Bovenschoolse klachtenregeling
Uiteraard nemen wij alle klachten serieus en proberen wij ze snel en laagdrempelig op te lossen. Mocht u toch een officiële klacht willen indienen, dan kan dat bij de Stichting Geschillenregelingen VO regio Nijmegen.
Onder deze Stichting vallen twee commissies.
- Regionale klachtencommissie
- Regionale Commissie van Beroep Eindexamens
Hieronder leest u bij welke commissie u met welk type klacht terecht kunt. Ook staat daar beschreven wat de rollen en bevoegdheden zijn van beide commissies en hoe u ze kunt bereiken.
Regionale klachtencommissie
Als u overweegt een klacht in te dienen tegen de school of een persoon verbonden aan de school kunt u de (bovenschoolse) Klachtencommissie van de Stichting Geschillenregelingen VO regio Nijmegen inschakelen. In onze schoolgids en op de site van de Stichting Geschillenregelingen VO regio Nijmegen vindt u informatie over hoe u een klacht kunt indienen en hoe de Klachtencommissie te werk gaat in de behandeling van de klacht. De Klachtencommissie doet een beargumenteerde uitspraak of de klacht gegrond of ongegrond is en kan daaraan voor het schoolbestuur waaronder de aangeklaagde school ressorteert een advies verbinden.
Hieronder staat een link naar de site van de Klachtencommissie. Hier vindt u meer informatie over de taak en werkwijze van deze commissie en de manier waarop u een klacht kunt indienen. Het reglement van de commissie kunt u hier ook vinden.
Regionale Commissie van Beroep Eindexamens
Indien een leerling een onregelmatigheid heeft begaan bij het maken van een toets in het kader van een school- of landelijk examenonderdeel kan de directeur van de school daaraan een sanctie verbinden. Als de leerling het oneens is met deze sanctie staat er de mogelijkheid van beroep open bij de (bovenschoolse) Commissie van Beroep Eindexamens van de Stichting Geschillenregelingen VO regio Nijmegen. In onze schoolgids en op de website van de Stichting Geschillenregeling VO regio Nijmegen vindt u informatie over hoe u een beroepsschrift kunt indienen en hoe de Commissie van Beroep tewerk gaat in de behandeling van het beroep. Het is belangrijk voor u te realiseren dat er maar beperkte tijd is tussen de uitspraak van de directeur van de school inzake de sanctie én het moment dat het beroepschrift moet worden ingediend bij de Commissie. De uitspraak van de Commissie van Beroep is bindend voor beide partijen.
Hieronder staat een link naar de site van de Commissie van Beroep Eindexamens. Hier vindt u alle informatie bijvoorbeeld voor welke zaken u bij de commissie kunt aankloppen en hoe u een beroepschrift kunt indienen. Het reglement van de Commissie van Beroep kunt u hier ook vinden.
Vertrouwensinspecteur
Tot slot kunt u ook altijd contact opnemen met de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs wanneer zich op school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van seksueel misbruik, seksuele intimidatie, psychisch en fysiek geweld, discriminatie of radicalisering. De vertrouwensinspecteur zal aandachtig naar u luisteren en u eventueel adviseren over de te nemen stappen. De vertrouwensinspecteur is onder kantooruren (ook in de schoolvakanties) bereikbaar op telefoonnummer 0900 111 3 111.