Skip naar de inhoud

Onderwijs en beleid

Eigenwijs Leren

Met ons concept ‘Eigenwijs Leren’ geeft onze school een eigen invulling aan gepersonaliseerd onderwijs. We werken leerdoelgericht en in de onderbouw doen we dat zonder cijfers, omdat het doel is dat leerlingen de stof beheersen. Bij ons onderwijs baseren we ons op vier uitgangspunten:

  • Je bent uniek
  • Je neemt de regie
  • Je leert voor het leven
  • Je werkt vanuit een groeimindset.

De hele organisatie van ons onderwijs – dagindeling, rooster, lessentabel, onderwijsruimtes – is volledig gericht op en ingericht voor ‘Eigenwijs Leren’. Om de leerlingen van elk leerjaar staat een team van coaches. Dit team verzorgt samen het onderwijs voor een leerjaar en organiseert daarnaast extra activiteiten, zoals gezelligheidsactiviteiten, reizen en voorstellingen.

notre dame

Inclusiviteit

Notre Dame streeft ernaar alle leerlingen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. We zijn een inclusieve school waar alle leerlingen welkom zijn. Dat zijn ook leerlingen met een bijzondere ondersteuningsbehoefte, binnen de mogelijkheden die de school en de medewerkers hebben. Het interne ondersteuningsteam adviseert en ondersteunt coaches, teams en schoolleiding bij de zorg voor en ondersteuning aan leerlingen. Als coaches of teams in de omgang met leerlingen zaken tegenkomen die om meer ondersteuning vragen dan zij vanuit hun rol kunnen bieden, dan consulteren zij het ondersteuningsteam.

ganzen

Een fijn en veilig schoolklimaat

Het beleid op Notre Dame gaat uit van vertrouwen. We vertrouwen erop dat alle leerlingen en medewerkers zich inspannen voor een veilige school en vanuit goede bedoelingen handelen. Toch ontkomen ook wij er niet aan om zaken vast te leggen. Dit is niet alleen een wettelijke taak, maar ook binnen de sector zo afgesproken. Bovendien vinden we als school dat het voor iedereen duidelijk moet zijn wat wij belangrijk vinden, waar we voor staan en hoe we vinden dat eenieder zich hoort te gedragen. Het is ook belangrijk om te weten hoe we handelen als er onverhoopt toch iets is voorgevallen. Op deze plek kun je ons sociaal veiligheidsbeleid vinden.

leerlingen buiten

Examens

Schoolexamen
Het schoolexamen bestaat uit meerdere schriftelijke, mondelinge en/of praktische toetsen, die voor het overgrote deel in leerjaar 5 worden afgenomen. Voor de leerlingen van leerjaar 4 zijn er verschillende momenten in het schooljaar waarop zij schoolexamentoetsen kunnen herkansen. In leerjaar 5 kan een leerling per periode één schoolexamentoets herkansen. De school organiseert het schoolexamen en is hier ook verantwoordelijk voor. Aan het begin van het schooljaar, uiterlijk 1 oktober, wordt het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) gepubliceerd op de website van de school en besproken met leerlingen van leerjaar 4 en 5. In het PTA staan de organisatie en inhoud van het schoolexamen beschreven.

Centraal schriftelijk eindexamen
Leerlingen sluiten de bovenbouw af met het CSE. Dit landelijke examen wordt in mei afgenomen. Aanvullende informatie over het examen staat in het examenreglement, dat te raadplegen is via onze website.

auto rood