Hoe werkt ons onderwijs?
Dagindeling
Leerlingen maken met behulp van hun coach een gepersonaliseerd lesrooster. Daar zijn de instructielessen al in gepland door Notre Dame. Ook de basisgroep is al voor je ingepland. Verder kun je workshops en leerwerktijd zelf inplannen. Je kiest voor de workshops waar je nog extra hulp bij kan gebruiken. Leerwerktijd plan je in wanneer je gaat werken of leren voor een vak naar keuze onder begeleiding. Zo maak je een rooster op basis van wat jij nodig hebt. Want iedereen is uniek en dus ook je behoefte aan ondersteuning/begeleiding. Wil je meer weten over instructies, workshops, leerwerktijd en de basisgroep? Lees dan snel verder!
Instructie
Tijdens een instructie krijg je uitleg van een vakdocent. Deze uitleg krijg je samen met de rest van je lesgroep in een vaklokaal. Bijvoorbeeld uitleg over biologie. De docent heeft allerlei manieren om je iets uit te leggen. Via het bord, een filmpje, een aantekening, een model of op allerlei andere manieren.
Workshop
Tijdens een workshop van een bepaald vak werk je aan één bepaald vak. Je oefent met wat je hebt geleerd tijdens de instructie. De docent geeft aan welke opdrachten je kunt maken. Dat kan soms per leerling wat verschillen. Niet iedereen heeft altijd hetzelfde nodig. De docent heeft per week online aangegeven wat je allemaal kunt gaan doen. Je kiest zelf voor een bepaalde workshop. Dus kies je bijvoorbeeld voor een workshop wiskunde, dan ga je daar aan wiskunde werken. Ben je goed in wiskunde maar kun je nog extra hulp gebruiken voor het vak Engels? Dan kies je voor een workshop Engels. Zo krijgt iedere leerlingen de ondersteuning die past bij wat hij of zij nodig heeft.
Leerwerktijd
Tijdens leerwerktijd ga je zelfstandig of in een groepje aan de slag met een bepaald vak naar keuze. Je kiest zelf voor leerwerktijd. Er is een docent aanwezig om je te ondersteunen en om ervoor te zorgen dat je ook aan het werk blijft. We hebben op Notre Dame ook plekken waar je met een klein groepje leerlingen je leerwerktijd kan benutten als je dat prettiger vindt. Dat gaat in goed overleg met de leerling en de coach. Wil je liever onder begeleiding van een vakdocent werken aan één vak dat je lastig vindt? Dan kies je voor een workshop. Wil je zelfstandig werken en heb je niet zoveel hulp nodig? Dan kies je voor leerwerktijd.
Dagstart
Tijdens de dagstart werken we aan allerlei zaken die niet gekoppeld zijn aan een specifiek vak, maar die wel erg belangrijk zijn om te leren. Denk bijvoorbeeld aan lessen over digitale vaardigheden, burgerschap en rekenen. Hoe ga je om met chatGTP? Wat zijn de risico's van sociale media? Wat is het verschil tussen het openbaar ministerie en de rechtbank? Hoe kun je zonder rekenmachine de 34% korting op je favoriete sneakers uitrekenen? Waar moet je op letten als je een mailtje schrijft en nog veel en veel meer! Dit is ook het moment waarop je coach kan checken of je jezelf echt een je planning hebt gehouden of dat we toch een andere workshop of leerwerktijd moeten inplannen.
Coaches
Coaching is een kernelement binnen het concept Eigenwijs Leren. Iedere leerling heeft een persoonlijke coach, die gedurende een aantal jaren de spil is tussen de leerling, de ouders/ verzorgers en de school. Elke week praat de coach ongeveer een kwartier met de leerling. Dat gesprek is vooral gericht op leerontwikkeling. Leerling en coach spreken door wat de leerling afgelopen week gedaan heeft en wat de planning is voor komende week. Wat gaat goed, waar stokt het, wat ga je daaraan doen en wat heb je daarvoor nodig? Op deze wijze heeft de coach altijd een actueel en overall beeld van hoe het gaat. Overigens mogen ouders/verzorgers altijd aansluiten bij het gesprek. Elke coach begeleidt ongeveer vijftien leerlingen. De coaches van hetzelfde leerjaar vormen samen een team. Zij begeleiden ook de basisgroepen aan het begin en eind van de dag.
Lestijden
Dagstart: 08:45 – 09:15 (1 les)
Blok 1: 09:15 – 10:45 (2 lessen)
Pauze (30 minuten)
Blok 2: 11:15 – 12:45 (2 lessen)
Pauze (30 minuten)
Blok 3: 13:15 - 14:45 (2 lessen)
Dagafsluiting: 14:45 – 15:00