Participatie
Ouderraad
De ouderraad behartigt het algemeen belang van ouders/verzorgers en leerlingen in relatie tot de school. Elk jaar organiseert de ouderraad een thematische avond over een actueel onderwerp dat ouders en school bezighoudt. Daarnaast komt de raad ongeveer vijf keer per jaar bijeen. Via het Webazine worden ouders/verzorgers op de hoogte gehouden van de besproken onderwerpen. De ouderraad bestaat uit tien tot vijftien leden, waaronder een gekozen voorzitter. Er wordt gestreefd naar minimaal twee oudervertegenwoordigers per leerjaar. Aan het begin van elk schooljaar worden vacatures bekendgemaakt en opgevuld. De schoolleiding en de voorzitter van de ouderraad stemmen samen de selectie van nieuwe leden af. Hierbij wordt gelet op een goede spreiding over leerjaren, geografische herkomst en een evenwichtige man-vrouwverdeling. De raad speelt een verbindende en adviserende rol binnen de school. Heeft u interesse in deelname? Neem dan contact op via t.gijsberts@notredame.nl.
Medezeggenschapsraad
Zoals elke school heeft Notre Dame een medezeggenschapsraad. De bevoegdheden van deze raad staan beschreven in de Wet Medezeggenschap op Scholen. Bepaalde beslissingen, zoals uitbreiding of inkrimping van de school of wijziging van het onderwijsbeleid, kan ons bestuur alleen nemen met instemming van de raad. Daarnaast vraagt de schoolleiding in veel zaken om advies van de verschillende geledingen van de MR. De raad speelt een belangrijke rol bij het open en transparant houden van de besluitvorming op onze school. Bovendien bewaakt de raad dat er voldoende overleg en draagvlak is voor beslissingen.
Leden van de MR
Namens de ouders/verzorgers: Leon Graven, Martine Tjepkema, Bart Bomer, Manon Durinck, Susan Brouwers
Namens de medewerkers (personeelsgeleding):Jeroen Degen, Sylvia Sanders, Rick Rombouts, Miklos Retei (voorzitter), Ron Wellens, Bart Vullings
Namens de leerlingen: Nick van Kampen en Rafael van Rijn.
Werkgroep inclusief onderwijs
De schoolleider met de portefeuille inclusief onderwijs, Inge van Doorn, en leden van het ondersteuningsteam praten vijf keer per jaar met de werkgroep inclusief onderwijs. Als school willen we inclusief onderwijs verzorgen en dat vraagt soms wat meer ondersteuning voor leerlingen. We vinden het belangrijk dat we daar ook de ervaringen van ouders met een kind dat gebruik maakt van extra ondersteuning bij betrekken. Tijdens het overleg praten we bijvoorbeeld over het schoolondersteuningsplan (SOP), het dyslexiebeleid en de mogelijke vormen van ondersteuning die we aan kunnen bieden. We bespreken nadrukkelijk geen individuele casuïstiek.
De werkgroep inclusief onderwijs organiseert daarnaast een keer per jaar een ouderavond rondom dit thema. Alle ouders en verzorgers met interesse in inclusief onderwijs en de wijze waarop wij extra ondersteuning bieden, zijn daar van harte welkom.