Praktische informatie
Voortgang
De voortgang van de leerling is per vak te volgen via de portal van KLIK, die toegankelijk is voor leerling, ouders/verzorgers, coach en docenten. Voor de bovenbouw worden daarnaast cijfers in Magister ingevoerd. Wekelijks bespreekt de coach de voortgang met de leerling in een coachgesprek, waarvan de leerling een kort verslag maakt. Aan het einde van elke periode geven docenten een vakevaluatie met terugblik en vooruitblik. Op basis hiervan voert de coach een ontwikkelgesprek met de leerling. Ook ontvangen leerlingen een rapport met een overzicht van hun voortgang. Tijdens driehoeksgesprekken worden het rapport en ontwikkelgesprek besproken met leerling en ouders/verzorgers. Aan het einde van het schooljaar wordt beoordeeld hoe de leerling ervoor staat. Er wordt gekeken of de leerling op schema ligt. Zo niet, dan wordt samen bekeken wat een passende leerroute is.
Jaarrooster 2025
Naast het reguliere lesrooster en de vakanties vinden er uiteraard veel verschillende activiteiten plaats. Via onderstaande jaarrooster kun je voor het jaar 2025 zien wat we allemaal doen. We houden de website actueel en up-to-date, zodat je nooit wat mist.
Jaarrooster Notre Dame 2025-202
Naar het jaaroverzichtStudiedag: leerlingen vrij
Beroepenavond op het Canisius College
VWO voorlichting van het Montessori College
Excursie leerjaar 5 KUA
Terugkomdag oud-leerlingen
Kerstconcert
PTA en PTV
Op deze plek worden vóór 1 oktober zowel het Programma van Toetsing en Voortgang (PTV) als het Programa van Toetsing en Afsluiting (PTA) gepubliceerd. Leerlingen van zowel de onderbouw als de bovenbouw kunnen precies zien wanneer er wat getoetst gaat worden en wat ze moeten leren. Op deze plek kun je ook alvast het examenreglement bekijken en informatie vinden over examentraining van Lyceo.
Schoolgids
In onze schoolgids kun je allerlei informatie terugvinden over Notre Dame en ons onderwijs. We beschrijven hier uitgebreid hoe we onze leerlingen het beste onderwijs bieden en onze medewerkers een fijne werkplek. Tevens kun je hier terugvinden hoe we onze financiën hebben geregeld en nog veel meer! Wil je alles weten over onze school? Bekijk dan hier onze schoolgids.
Doorstroming
Bij de doorstroom van leerjaar 1 naar leerjaar 2 en die van leerjaar 2 naar leerjaar 3 is er geen harde doorstroomnorm. In principe gaat een leerling verder in het volgende leerjaar, tenzij we denken dat dit niet in het belang van een leerling is. Wanneer een leerling voor een of meer vakken een te grote achterstand heeft opgelopen, bespreekt het docententeam in een vergadering aan het einde van het schooljaar wat verstandig is.
Aan het eind van leerjaar 3 wordt vastgesteld of leerlingen startklaar zijn voor de bovenbouw. Dan stellen we vast wat de opbrengst van de gehele onderbouw is qua resultaten en ontwikkeling. Hiervoor geldt wel een harde doorstroomnorm. Bij de doorstroom van leerjaar 4 naar leerjaar 5 wordt de slaag-zakregeling als uitgangspunt genomen. Voor iedere leerling wordt apart bekeken wat de meest passende route is naar het examen. Daarbij zijn meerdere scenario’s mogelijk.
Communicatie
De coach is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen en het liefst vindt dit contact plaats via een persoonlijk gesprek op Notre Dame. Daarnaast is de coach ook per mail bereikbaar. Elke periode ontvangen ouders en leerlingen een periodebrief van de schoolleiding waarin staat welke activiteiten gepland zijn. De school organiseert meerdere ouderavonden en minstens twee keer per jaar vindt een driehoeksgesprek plaats tussen ouder, leerling en coach. Notre Dame is actief op diverse social media kanalen met wekelijkse updates. Ouders krijgen elke drie weken een digitaal Webazine met terugblikken op activiteiten. De website biedt aanvullende informatie. Bij vragen kun je altijd bellen naar 024-32293337. De communicatie is gericht op transparantie en betrokkenheid.
Verkeer en verkeersveiligheid
De school roept leerlingen en hun ouders/verzorgers op om goed uit te kijken en voorzichtig te zijn bij hun deelname aan het verkeer van en naar de school. We vragen leerlingen nadrukkelijk om met maximaal twee leerlingen naast elkaar te fietsen en bij het binnenkomen of verlaten van het schoolterrein speciaal op te letten voor verkeer op het fietspad. Op school besteden we ieder jaar aandacht aan veilige deelname aan het verkeer. Zorg alstublieft dat (brom)fietsen in orde zijn. Om het voor iedereen zo veilig mogelijk te maken vragen we ouders/verzorgers die hun kinderen met de auto brengen of halen géén gebruik te maken van de fietsstraat. Bij ons kunstgebouw de Kleine Dame vindt u voldoende parkeerruimte en hier is bovendien een kiss and ride-zone ingesteld. Leerlingen kunnen via het bospad gemakkelijk en veilig de school bereiken.
Gezondheid
Notre Dame is een Gezonde School. Notre Dame heeft het themacertificaat en kwaliteitskeurmerk Bewegen en Sport mogen ontvangen. We vinden het heel belangrijk dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op onze school en dat er veel mogelijkheden zijn om te kunnen bewegen. In de pauzes bieden we pauzesport aan, waarbij leerlingen gebruik kunnen maken van diverse materialen uit onze sportbox. Daarnaast vinden we gezondheid belangrijk. Zo zijn we een alcohol- en rookvrije school en is er op school een watertappunt aanwezig met vers drinkwater. We streven ernaar het aanbod in de schoolkantine en de automaat zo gezond mogelijk te laten zijn. Om te kunnen betalen, gebruiken leerlingen hun schoolpas. Met het verbruik van energie gaat Notre Dame ook zo duurzaam mogelijk om. Een deel van ons stroomverbruik wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak.
Social Media & Devices
Social media en ICT bieden veel positieve mogelijkheden en daar maken we als school dan ook graag gebruik van. Bij verkeerd gebruik van social media zoals Whatsapp en Instagram kunnen de negatieve gevolgen echter groot zijn. Daarom besteden we extra aandacht aan voorlichting over de goede én minder goede kanten van social media.
Met ingang van het schooljaar 2025-2026 hanteren we een “thuis of in de kluis” beleid op onze school. Dat wil zeggen dat telefoons worden thuisgelaten en anders bij binnenkomst worden opgeborgen in een kluisje. Pas aan het einde van een lesdag en wanneer leerlingen naar huis gaan, mogen leerlingen hun telefoon weer pakken en gebruiken.