Welke begeleiding bieden wij?
Coaches
Coaching is een kernelement binnen het concept Eigenwijs Leren. Iedere leerling heeft een persoonlijke coach, die gedurende een aantal jaren de spil is tussen de leerling, de ouders/ verzorgers en de school. Elke week praat de coach ongeveer een kwartier met de leerling. Dat gesprek is vooral gericht op leerontwikkeling. Leerling en coach spreken door wat de leerling afgelopen week gedaan heeft en wat de planning is voor komende week. Wat gaat goed, waar stokt het, wat ga je daaraan doen en wat heb je daarvoor nodig? Op deze wijze heeft de coach altijd een actueel en overall beeld van hoe het gaat. Overigens mogen ouders/verzorgers altijd aansluiten bij het gesprek. Elke coach begeleidt ongeveer vijftien leerlingen. De coaches van hetzelfde leerjaar vormen samen een team. Zij begeleiden ook de basisgroepen aan het begin en eind van de dag.
Coaches per leerjaar
De coaches van leerjaar 1
Niels de Boer, Jeroen Degen, Angelique van Doormalen, Daniëlle Geenen, Manon, Goosen, Mireille Sleutjes en Marieke Wannet.
De coaches van leerjaar 2
Erik Arnoldussen, Maud Ebergen, Kaylee Gevers, Jarnick Maarse, Niene Meeuwsen, Geerte Nijman, Michiel Verstappen en Ron Wellens.
De coaches van leerjaar 3
Willemijn Burgers, Jeroen van Heijst, Elisabeth Leenders, Eva Looijen, Jordy Nikkelen, Vincent Repko Rohan Steenbeek, Ploni Stoop en Victoria Wouters.
De coaches van leerjaar 4
Linde Ammerlaan, Milou Blankenheym, Koen Laurijs, Gina Lootsma, Mariken Mallon, Stijn Peters, Sylvia Sanders, Jari Schaap en Bart Vullings.
De coaches van leerjaar 5
Amber van Altena, Marjan van de Goor, Maarten Hebinck, Rob Hendriks, Miklós Rétei, Ilse van de Schans, Marlies Schoonen, Sarah Smeets en Rick Teunissen.
Ondersteuning
De school streeft erna om alle leerlingen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. Notre Dame wil een inclusieve school zijn waar alle leerlingen welkom zijn, ook leerlingen met een bijzondere ondersteuningsbehoefte. Binnen de mogelijkheden die de school en de medewerkers hebben. In ons schoolondersteuningsprofiel is vastgelegd welke ondersteuning we kunnen bieden. We maken hierbij een onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. U vindt dit profiel in onze schoolgids 2025-2026 (pagina 33 e.v.).
Het interne ondersteuningsteam adviseert en ondersteunt coaches, teams en schoolleiding bij de zorg voor en ondersteuning aan leerlingen. Als coaches of teams in de omgang met leerlingen zaken tegenkomen die om meer ondersteuning vragen dan zij vanuit hun rol kunnen bieden, dan consulteren zij het ondersteuningsteam.
Ondersteuningsteam
Het interne ondersteuningsteam werkt samen binnen het Samenwerkingsverband VO/VSO Nijmegen en onderhoudt nauwe contacten met externe instanties, zoals de schoolarts, schoolverpleegkundige, orthopedagoog, leerplichtambtenaren, schoolmaatschappelijk werkers en de jongerenwerkers. Als het nodig is, doet het team een beroep op een of meerdere van deze instanties of mensen voor de juiste ondersteuning.
De kern van het interne ondersteuningsteam van Notre Dame bestaat dit schooljaar uit: Mischa Boom, Anneke van Bronswijk en Louise van Amstel. Daarnaast wordt het ondersteuningsteam aangevuld door collega’s met expertise op specifieke aandachtsgebieden, zoals ASS, TOS, dyslexie, remedial teaching, faalangstreductietraining, examenvreestraining en het opstellen van ondersteuningsplannen en bijsluiters. De begeleiders passend onderwijs zijn Susan Heukshorst (cluster 3) en Kim Maduro (cluster 4). Als orthopedagoog is Monique Braat verbonden aan Notre Dame. De schoolmaatschappelijk werkster is Therese van Bakel.
Huiswerkbegeleiding
Lyceo
In samenwerking met Lyceo biedt Notre Dame de mogelijkheid aan om op school huiswerkbegeleiding en bijles te volgen. Door de begeleiding van Lyceo kunnen we leerlingen ook na schooltijd blijven ondersteunen met de lesstof. Lyceo heeft nauw contact met alle coaches en docenten op Notre Dame. Hierdoor zijn de lijnen kort en de begeleiders zijn altijd goed op de hoogte van de situatie van de leerlingen die we helpen.
Huiswerkbegeleiding
Vindt uw kind het thuis lastig om zelfstandig aan de slag te gaan? Of heeft uw kind moeite met het plannen van het huiswerk? Tijdens de huiswerkbegeleiding van Lyceo wordt gewerkt aan het aanleren en verbeteren van studievaardigheden, zodat uw kind straks zelfstandig weer verder kan. Uw kind volgt de huiswerkbegeleiding gewoon op school. De begeleiding wordt verzorgd door zorgvuldig geselecteerde begeleiders die dicht bij de belevingswereld van leerlingen staan en hen daardoor goed kunnen inspireren en motiveren.
Sociale veiligheid
Notre Dame wil een school zijn waar iedereen, leerling- en medewerker, zich veilig voelt. Respect voor elkaar, gekend- en erkend worden zijn daarbij belangrijke basiswaarden. Om een veilig en prettig leer- en leefklimaat op school te realiseren is het van groot belang om aandacht te hebben voor onze omgangsvormen en dat deze altijd bespreekbaar zijn. We besteden daarom - onder andere tijdens de basisgroepen - veel aandacht aan dit thema en de groepsdynamiek in de klassen.
Ook besteden we aandacht aan (het voorkomen van) pesten. Leerlingen die gepest worden of zien dat anderen gepest worden, kunnen altijd terecht bij hun coach of onze antipest-coordinator Ploni Stoop (p.stoop@notredame.nl). Wanneer pestgedrag aan de orde is, zullen we in alle gevallen handelend optreden en hierbij ook ouders/verzorgers betrekken.
In ons anti-pestprotocol beschrijven wij de wijze waarop Notre Dame omgaat met pestgedrag. Wat verstaan wij onder pesten, wat is de rol en de verantwoordelijkheid van de verschillende betrokkenen, wat kunnen we preventief doen om pesten te voorkomen, hoe gaan we te werk wanneer er sprake is van een pestsituatie? Dit alles met als doel een zo veilig mogelijke school te creëren voor elke leerling en elke medewerker.
Samenwerking
Als Notre Dame werken we samen met andere organisaties om onze leerlingen het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke ondersteuning te bieden. Een overzicht van organisaties waar we me samenwerken, vindt u hieronder.