Informatie voor leerlingen
eeneen
1.1
Notre Dame, Eigenwijs leren, Leren op eigen wijze
Wij willen zorgen voor een leer- en leefomgeving waarin je graag leert. Een omgeving waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt. En waarin je gelooft in je eigen mogelijkheden en die van je klasgenoten. Een leeromgeving waarin je keuzes maakt die bij jou passen. En waarin je leert wat eigen verantwoordelijkheid is. We willen ook dat je op school leert werken met alle technologische mogelijkheden. Hierdoor leer je gemakkelijker en wordt leren leuker. Zo krijg je een goede basis voor je verdere ontwikkeling.
Open klimaat
We zijn een kleine school met een open schoolklimaat. Leerlingen en docenten kennen elkaar en willen elkaar kennen. We zien en waarderen al onze leerlingen en elkaar. Iedereen wil de school zo inrichten dat je het beste uit jezelf kunt halen, alleen en samen met anderen.
Alle docenten en onderwijsondersteuners op Notre Dame doen enthousiast hun werk en zijn betrokken bij alle leerlingen. We willen dat de school voor iedereen een veilige plek is, waar je weet waar je aan toe bent.
Denk niet dat jij de enige bent die iets leert op Notre Dame. Ook wij leren elke dag weer dingen bij. Dat is ook precies de bedoeling. We willen een lerende organisatie zijn. De samenleving staat niet stil, dus onze school ook niet.
tweeeen
2.1
Algemeen
tweedrie
2.3
Leerjaar 2
tweevier
2.4
Leerjaar 3
Voor de knoppen naar Magister, Learning portal, Office365, Netpay en roosterwijzigingen, kijk bovenaan de pagina, daar staan ze gemakkelijk bij de hand.
tweevijf
2.5
Leerjaar 4
tweezes
2.6
Leerjaar 5
Voor de knoppen naar Magister, Learning portal, Office365, Netpay en roosterwijzigingen, kijk bovenaan de pagina, daar staan ze gemakkelijk bij de hand.
drieeen
3.1
Coaches
Bij ons op school heb je keuzes en vrijheden. Om te komen tot de beste keuze voor jou, krijg je begeleiding van de school. De coaches begeleiden je bij je persoonlijke leerproces. Zij helpen je keuzes te maken en je doelen te bepalen. Zo kun je steeds beter je eigen weg vinden.
Eigenwijs leren
In alle leerjaren werken we met het concept Eigenwijs leren. Hierbij passen wij het onderwijs aan jouw talenten en vaardigheden aan in plaats van andersom. Binnen Eigenwijs leren heeft elk leerjaar zes basisgroepen. Elke dag begint en eindigt onder leiding van je coach.
Elke week heb je met je coach een gesprek van een kwartier. Hierin bespreken jullie jouw persoonlijke leerroute. Je ouders of verzorgers kunnen altijd aansluiten bij zo’n gesprek, maar dat hoeft niet.
Driehoeksgesprekken
Verder zijn er elk schooljaar twee driehoeksgesprekken. Tussen jou, je coach of mentor en je ouders of verzorgers. Deze gesprekken vinden plaats aan het begin en halverwege het schooljaar.
Decanen
Decanen geven voorlichting en informatie over de profiel- en beroepskeuze. Je kunt elke dag bij de decanen terecht als je van tevoren even een afspraak maakt. Dit kan het gemakkelijkst via e-mail. Willen je ouders of verzorgers de decaan spreken? Dan kan altijd. Ze kunnen via e-mail een afspraak maken.
drietwee
3.2
Faalangst en examenvrees
Iedereen is wel eens gespannen of gestrest door toetsen of ander schoolwerk. Meestal is dit niet erg. Maar soms gaan leerlingen daardoor slechter presteren dan ze eigenlijk kunnen. Of ze komen op school niet meer mee. Dan kunnen ze last hebben van faalangst. Als je dit herkent, blijf hier dan niet mee rondlopen. Praat erover met je coach. Op Notre Dame kun je een groepscursus volgen om beter met faalangst om te gaan. We kunnen ook zorgen voor een traject dat precies bij jou past.
In het eindexamenjaar kampen sommige leerlingen met examenvrees. Zij zijn dan zo gespannen dat ze niet meer normaal kunnen presteren. Daarom verzorgen we in de bovenbouw een training waarin je leert omgaan met examenvrees.
driedrie
3.3
Time out
Voor sommige leerlingen levert gewoon de normale lessen volgen met andere leerlingen te veel spanning of ongemak op. Herken je dit? Dan is onze Time-outvoorziening misschien iets voor jou. Dit is een rustige, overzichtelijke werkplek waar je onder toezicht een tijdje alleen kunt werken. Je kunt er extra hulp krijgen bij het plannen van je schoolwerk of erover praten met de Time-outbegeleider. Of een check-in aan het begin of check-out op het einde van de dag krijgen. De Time-out is bedoeld voor leerlingen in alle leerjaren. Je vindt deze voorziening in A17. Er is elke dag iemand aanwezig.
drievier
3.4
Lyceo huiswerkbegeleiding
In samenwerking met Lyceo het biedt Notre Dame de mogelijkheid aan om op school huiswerkbegeleiding en bijles te volgen. Door de begeleiding van Lyceo kunnen we leerlingen ook na schooltijd blijven ondersteunen met de lesstof. Lyceo heeft nauw contact met alle coaches en docenten op Notre Dame. Hierdoor zijn de lijnen kort en de begeleiders altijd goed op de hoogte van de situatie van de leerlingen die we helpen.
Leerling in leerjaar 1, 2 of 3? Binnen Eigenwijs Leren heb je eigenlijk geen huiswerkbegeleiding nodig. Heb je toch moeite met bijvoorbeeld huiswerk plannen of weet je niet goed hoe je het leren moet aanpakken, praat er dan over je coach.
Huiswerkbegeleiding
Vindt uw kind het thuis lastig om zelfstandig aan de slag te gaan? Of heeft uw kind moeite met het plannen van het huiswerk? Tijdens de huiswerkbegeleiding van Lyceo wordt gewerkt aan het aanleren en verbeteren van studievaardigheden, zodat uw kind straks zelfstandig weer verder kan. Uw kind volgt de huiswerkbegeleiding gewoon op school. De begeleiding wordt verzorgd door zorgvuldig geselecteerdebegeleiders die dicht bij de belevingswereld van leerlingen staan en hen daardoor goed kunnen inspireren en motiveren.
Bijles
Kan uw zoon of dochter een extra steuntje in de rug gebruiken bij dat ene lastige vak? Lyceo biedt één-op-één bijles aan op Notre Dame voor het vak waar de leerling net iets meer moeite mee heeft! Een ervaren persoonlijke begeleider gaat met uw kind aan de slag om achterstanden in te halen. Helemaal in zijn of haar eigen tempo! Voordat u het weet, is uw kindweer helemaal bij met de rest van de klas.
Het Lyceo Examenjaar
Dit is een op maat gemaakt pakket, waarin we helpen met eencombinatie van bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, bijlessen en examentrainingen,met als einddoel: het behalen van het diploma.
Meer weten?
Bekijk onze vestiging voor meer informatie over huiswerkbegeleiding, bijles of een andere dienst van Lyceo. Of neem contact op met Raven van der Vegt op 06-12475120 of raven.vandervegt@lyceo.nl
Lyceo Extra
Als grootste onderwijsondersteuner van Nederland zetten wij ons actief in voor kansengelijkheid. Extra ondersteuning is immers niet voor iedereen binnen handbereik. Om verschillende redenen is voor sommige kinderen persoonlijke aandacht en begeleiding niet vanzelfsprekend. Terwijl deze kinderen dit soms juist zo goed kunnen gebruiken. Voor deze leerlingen is er ons Lyceo Extra-programma. Lees meer over Lyceo Extra. Benieuwd of uw kind hiervoor in aanmerking komt? vraag dit na bij de school of onze vestiging.
drievijf
3.5
Gezondheid
Op school houden we ook je gezondheid in de gaten. Daarvoor zijn bij Notre Dame verschillende experts in dienst, zoals een zorgcoördinator, ASS-coördinator, begeleider Passend Onderwijs en een counselor. Zij vormen samen het interne zorgteam (IZAT). Dit team werkt samen met schoolarts, schoolverpleegkundige, orthopedagoog, leerplichtambtenaar en maatschappelijk werk. Ook krijgen we ondersteuning van de GGD Gelderland-Zuid.
Verder zijn er speciale regelingen voor leerlingen voor die niet altijd de gewone lessen kunnen volgen. Bijvoorbeeld wegens dyslexie, ADHD, ADD of een autismespectrumstoornis.
drienegen
3.9
Antipestprotocol
Notre Dame wil een school zijn waar iedereen,leerling en medewerker, zich veilig voelt. Respect voor elkaar, gekend enerkend worden zijn daarbij belangrijke basiswaarden. Om een veilig en prettigleer- en leefklimaat op school te realiseren is het van groot belang omaandacht te hebben voor onze omgangsvormen en dat deze altijd bespreekbaarzijn. Tegelijkertijd realiseren we ons dat pesten ook op onze school voorkomten dat in die situatie de veiligheid van een of meerdere mensen niet isgegarandeerd. Daarom zullen wij, wanneer pestgedrag aan de orde is, in allegevallen handelend optreden.
In ons antipestprotocol beschrijven we dewijze waarop Notre Dame omgaat met pestgedrag. Wat verstaan wij onder pesten,wat is de rol en de verantwoordelijkheid van de verschillende betrokkenen, watkunnen we preventief doen om pesten te voorkomen, hoe gaan we te werk wanneerer sprake is van een pestsituatie? Dit alles met als doel een zo veiligmogelijke school creëren voor elke leerling en elke medewerker.
vierdrie
4.3
Absent melden
Bij schoolverzuim gelden de volgende afspraken:
Voor absentmelding via email klik dan hier.
- Ben je te ziek om naar school te gaan? Dan geven je ouders of verzorgers dit zo snel mogelijk telefonisch door via telefoonnummer 024-322 9337.
- Word je op school ziek? Dan zoeken wij telefonisch contact met je ouders of verzorgers.
- Zodra je weer beter bent en op school komt, moet je jezelf beter melden bij de receptie.
- Bezoek aan tandarts, huisarts, orthodontist of medisch specialist kunnen je ouders telefonisch of via dit formulier melden. Doe dit vóórdat je de afspraak hebt. Hie
- Dit formulier is niet bedoeld voor andere soorten van schoolverzuim, zoals verlof vanwege familieomstandigheden. Dit vragen je ouders aan via een speciaal formulier, namelijk ‘Aanvraag verlof’. Dit formulier sturen je ouders dan naar bij de schoolleider. Dit is voor leerjaar 1, leerjaar 2 en leerjaar 3: Tim Gijsberts, e-mailadres: t.gijsberts@notredame.nl Voor leerjaar 4 en leerjaar 5: Inge van Doorn, e-mailadres: i.vandoorn@notredame.nl
vijfeen
5.1
Leerlingen in de MR
Elke school heeft een medezeggenschapsraad (MR). In de MR zitten leden namens de ouders, de docenten, het onderwijsondersteunend personeel én de leerlingen. Er zijn drie plekken voor leerlingen. Die kunnen door meer dan drie leerlingen worden ingevuld. De MR-leerlingen komen uit de leerjaarraden. Zodra bekend is welke leerlingen in de MR zitten, lees je dat hier.
zeven
7.0
Mediatheek
acht
8.0
Scholenband Malawi
Sinds 2018 heeft Notre Dame een vriendschapsband met Chingale Secundary School in Malawi. Vertegenwoordigers van Notre Dame hebben de school al enkele keren bezocht en gezien met welke problemen ze daar worstelen.